Sidor

söndag 5 juli 2009

Fina trädgårdsredskap

Det finns så fina trädgårdsredskap numera. Planteringsspadar med mönster på t.ex. Vid ett Sverigebesök tidigare i år såg jag några sådana på Åhlens, men det blev inte av att jag köpte. Men sen åkte jag till Trier (Tyskland) för ett par veckor sedan. Det tar bara 40 minuter med tåg dit. Jag har inte varit där sedan förra sommaren och det hade dykt upp en del nya affärer. Bland annat en som heter Strauss. Där hittade jag dessa redskap som jag inte kunde motstå:



Vita, med pastellfärgade fjärilar. Det blev en spade och en sekatör. Jag har teflonminne när det gäller siffror, men jag tror de kostade 4-5 euro/styck.

Utanför en blomsteraffär hade de ställt upp några skira, gröna växter med små rosa blommor. En Gypsophila. Brudslöja hör till den familjen, men den här sorten verkar heta Grusnejlika på svenska, Schleierkraut på tyska. Jag vet att den finns även i Sverige, men den var ny för mig och jag köpte en. För tillfället ser den lite ledsen ut och jag har just räddat den från det värsta solgasset på balkongen och gett den vatten. Hoppas att den repar sig.

Inga kommentarer: