Sidor

onsdag 8 juli 2009

Fast i poliskontroll

Jag åkte fast i en poliskontroll idag. Det hände i mitt eget kvarter och när polisen satte upp en hand för att stoppa mig trodde jag först att han bara dirigerade trafiken. Det är en trång gata med trafik i båda riktningarna och dessutom byggarbete på en fastighet och därmed stora fordon som blockerar ibland. Men han vinkade in mig till vägkanten. Han ska väl bara kolla körkortet, för jag har inte kört för fort iallafall, tänkte jag.

Och körkortet ville han se, men dessutom ville han se mina fordonspapper. De ska förvaras i bilen men det känns så galet att förvara originalhandlingar i bilen så jag har dem hemma istället. Det har gått bra hittills. Har aldrig råkat ut för en poliskontroll i Luxemburg förr.

Så gick han runt bilen för att titta på min skattevinjett. Sen vinkade han åt mig att jag skulle kliva ur bilen och komma runt och titta. Skattevinjetten sätter man fast i en liten ficka på insidan av vindrutan så att den syns utifrån. Men sedan ett par år behöver man inte ha den där... så jag har inte satt dit dem på ett tag. Och den som fortfarande sitter där är gammal... vilket han påpekade. Och det är samma sak med skattebeviset som med alla andra fordonshandlingar - det ska förvaras i bilen.

Men han var väldigt vänlig måste jag säga. Han sa åt mig att åka hem och hämta alla papper och komma tillbaka och visa upp dem. Körkortet behöll han i pant. Som tur var hade jag allting samlat i bilmappen och promenerade tillbaka till polisen. Efter en titt på papperen fick jag mitt körkort åter.

Han kunde förstå mitt resonemang, sa han, om att det är obehagligt att förvara originalhandlingar i bilen ifall det blir inbrott i den. Kopior gills inte. Så det är bara att gilla läget hädanefter. Jag ska ta kopior på allt och förvara kopiorna hemma istället för originalen.



Försäkring, skattebevis och det s.k. grå kortet måste förvaras i bilen - inte hemma...

Inga kommentarer: