Sidor

söndag 26 juli 2009

Aprikoser och skräckinjagande fjärilar

Jag har ett aprikosträd på gång. Det är bara fem centimeter högt än så länge men jag drömmer redan om hur det dignar av frukt.

Det är säsong för aprikoser sedan en tid tillbaka och jag fick för mig att jag ville prova att sätta en kärna. Instruktioner hittade jag hos Christer i hans blogg Stugan vid transjön. Det visade sig att aprikos måste stratifieras, dvs. genomgå en köldperiod för att kunna gro. Man kan lura kärnan eller fröt genom att lägga det i kylen ett tag i fuktat hushållspapper. Men först måste man knäcka kärnan för att få bort det hårda skalet och komma åt mandeln inuti. Det gjorde jag med en nötknäppare och det gick bra. Jag kom på att om jag höll nötknäpparen inuti en plastpåse så sprätte inte skalet omkring.



De mandlar jag fick ut såg väldigt skrynkliga och ihoptorkade ut jämfört med de i Christers blogg, men jag la dem ändå på fuktat hushållspapper som jag vek ihop, stoppade i plastpåse och la in i kylen. En nektarin testade jag också med. Den har en mörkare färg än aprikosmandlarna. Nästan varje dag tog jag fram och kollade om det hade hänt något. Mandlarna började svälla, men ingen grodd syntes till. Faktum är att jag fick byta hushållspapper för att det gamla började mögla så smått.




Efter säkert en månad kom så den första grodden. Efter ett par dagar var den cirka 1 centimeter och förra söndagen planterade jag den försiktigt i en kruka. Grodden får ju inte gå av.



Efter ytterligare ett par dagar började den växa uppåt, mitt lilla aprikosträd. Idag är det cirka 5 centimeter högt och jag är jätterädd att jag inte ska lyckas hålla liv i det. Nog förstår jag att jag ska ha en himla tur om jag lyckas få det att växa till ett riktigt träd, och ännu mer tur om det kommer bära frukt en dag. Men hoppas kan man ju alltid göra. Och jag har fler aprikosgroddar på gång.

Den här insekten satt på mitt balkonggolv en morgon. Den ser ut som någon slags mal, tycker jag. Om du vet vad det är så får du gärna lämna en kommentar. Visst är det fascinerande hur många fjärilar har mönster på sina vingar som ska skrämma bort fiender? Det ser ut som om den har en sån där afrikansk ansiktsmask på vingarna, med stora stirrande ögon. När man såg den mer i sidled så såg det dessutom ut som om den hade en liten tagg ungefär vid antennerna.

1 kommentar:

The cottage by the Cranelake sa...

Grattis!
Har någon av de andra grott också? Jag lyckades ju med en nektarin för några år sedan och nu växer den i min trädgård och blommade för första gången i våras :-) Sedan kom det kraftig nattfrost så de få karten som fanns där dog. Men den blommade ju :-)

Om du tänker ha din aprikos i kruka ute, tänk på att isolera krukan rejält!
Christer.