Sidor

lördag 16 augusti 2008

Drama i en tekopp

Det är svårt att tro när man tittar på bilden här ovanför, men en minut innan bilden togs utspelades ett litet drama i tekoppen. En kamp på liv och död.

Där satt jag i solskenet på en uteservering. Hade satt i mig merparten av en chokladtartelett och skulle ta en klunk te. Fällde ut överläppen som man gör när man ska dricka något och förde koppen till munnen. Men – det kändes konstigt mot insidan av läppen… hade det hamnat något skräp i muggen?

När jag tittar efter så ligger en geting och sprattlar på rygg i teet! Det var bara ren tur att den inte stack mig i läppen. Jag är inte särskilt rädd för getingar utan fiskade med hjälp av skeden upp den och den flög genast iväg. Men lite illa berörd blev jag ändå och tankarna snurrade. Tänk om den hade stuckit mig. Tänk om jag inte hade upptäckt den utan hade fått in den in munnen och blivit stucken i svalget! Hur snabbt och mycket skulle jag ha svullnat upp då? Skulle jag ha hunnit till sjukhus?

Vilken tur att den stack iväg och inte mig!

Inga kommentarer: