Sidor

söndag 15 juni 2008

Tågjakt och avsked

A. bestämde sig mycket hastigt för att ta tjänstledigt från sitt jobb och åka hem. Som hon påpekade så har jag faktiskt tjatat på henne att hon borde slutföra sina studier, men jag tycker att hon bestämde sig med onödigt kort varsel. Inget avskedsparty där inte. Och vem ska jag nu fika och kackla med?

Hon skulle ta ett kvällståg från Luxemburg och sedan snirkla sig genom Europa med buss och tåg mot Sverige.

”Jag kanske kan vinka av dig vid tåget?”, sa jag. ”Javisst, om du vill”, sa hon.

Fem minuter innan tågets avgång var jag vid stationen. Rusade igenom stationshallen för att komma ut på perrongen. Den vanliga dörren var blockerad! Upp med mobilen. Kollade sms från A.: ”Jag sitter på tåget”. Jag rusade ut från stationen och tog mig runt den och kom äntligen ut på perrongen. Jag hann lagom fram för att säga hej då och ta ett kort på henne. Efter någon minut ropade de i högtalarna att tåget skulle gå. Lycka till med studierna, A.

Inga kommentarer: