Sidor

måndag 9 februari 2009

Skattjakt i källaren

För några veckor sedan letade jag högt och lågt efter ett instruktionshäfte jag har om japansk stickning. Letandet drev mig ner i källarförrådet och jag sökte igenom kartong efter kartong. Inget häfte. Men... jag hittade mitt växtfärgade garn som jag nästan trodde hade kommit bort i någon flytt.

För många år sedan, sista terminen på gymnasiet faktiskt, gick jag en kvällskurs i växtfärgning. Minns att jag fick i uppdrag att plocka daggkåpa som vi skulle färga med. Andra växter vi använde var bl.a. ljung, björk, krapp och lökskal.

Garnet blev sedan liggande i väntan på det perfekta stickmönstret, för jag kunde ju inte slösa bort det på vad som helst. Självklart hittade jag inte det ultimata mönstret så garnet blev liggande och föll i glömska. Men nu, nu ska det bli sticka av. Som jag skrev i inlägget innan så har de senaste årens sticktrend gjort att det finns massor av sticksajter, -bloggar och gratismönster på nätet. Två sidor jag har hittat är Stickamera och Ravelry. Den sistnämnda måste man bli medlem på men det är gratis, och där kan man hitta hur mycket gratismönster som helst. Massor av inspiration får man också av att se bilder på vad alla andra har stickat.

Instruktionshäftet hittade jag senare i en förvaringslåda i lägenheten.

Vi gjorde varsin ring med små prover på allt vi färgade. De gröna tonerna är färgade med björk, de röda med bl.a. krapp.


En garnbukett. De här småhärvorna ska bli dekorränder i vantar och sockor.

Inga kommentarer: