Sidor

fredag 27 februari 2009

Den fruktade gropen

Bilen gick inte igenom bilbesiktningen vid första besöket i år. Egentligen borde jag ha tagit den till Controle technique för ett par månader sedan, men av olika skäl kom jag inte iväg när jag skulle. Och eftersom det därmed som vanligt blev körförbud på den så var jag tvungen att låta den stå. Den har varit ovanligt långvarig kyla i Luxemburg den här vintern så när jag äntligen skulle ge mig iväg till besiktningen så hade batteriet lagt av. Det var lika bra att byta det och därefter startade bilen, spann som en katt och jag kunde äntligen åka och besiktiga den.

Varje år är jag lika nervös inför ”gropen”, dvs den oljegrop (så heter det väl?) man måste köra fram bilen över så de kan kolla underredet. Besiktningsmannen vinkar fram mig och jag stirrar ihärdigt på hans hand för att se om han vinkar framåt eller om jag ska svänga lite höger eller vänster för att hamna rätt med hjulparen. Är livrädd att jag ska köra ner i gropen istället.

Det gick bra att pricka rätt vid oljegropen men väl där förstod jag att något var fel med bilen. Det tog längre tid än det brukar. Mannen i gropen och mannen ”ovan jord” konfererade med varann. Det blev anmärkning på bromsarna, order om att fixa det och komma på återbesök. Reparationskostnader är aldrig kul men det tog jag faktiskt med jämnmod. Det som störde mig var att jag måste styra bilen rätt över oljegropen en gång till vid återbesöket.

Idag var det dags. Jag hämtade bilen på verkstan och körde direkt till bilbesiktningen. Hamnade rätt vid oljegropen och bromsarna blev godkända. Det är nästan ett år kvar tills jag måste oroa mig för gropen igen.

I väntan på den fruktade gropen.

Lycklig över att få köra bil igen styrde jag mot köpcentrumet Auchan för att handla lite mat. Jag funderade på att köpa en bukett blommor för att fira att ombesiktningen gick bra men det får vänta tills imorgon. De sålde en orkidé som jag inte sett förut. Väldigt vacker.


På en hyllkant vid avdelningen med rengöringsmedel hade de satt upp en liten skärm som visade en reklamfilm för något putsmedel. Som en liten platt-tv. Tar ingen plats och verkade ha en rörelsesensor så att den drog igång när någon gick förbi. Tekniken går framåt med stormsteg.


Och nu är det helg. Skönt!

Inga kommentarer: