Sidor

söndag 26 oktober 2008

Loppmarknad



Vissa lördagar är det loppmarknad på torget Place d’Armes, och igår var det en sådan lördag. Kvalitetsloppmarknad ska man kanske kalla det förresten. Här kan man hitta en hel del fint porslin och fina glas. Många gånger har jag stått och funderat på om jag inte behöver några vackra sherryglas trots allt. Fast jag dricker aldrig sherry och inte har jag plats i skåpen heller, så hittills har det inte blivit några.


Igår hade jag med mig kameran på stan och tänkte ta lite bilder. Nu är det så att jag tycker det är pinsamt om folk tittar på mig när jag fotograferar. Det är dumt men så är det. Därför smög jag omkring hållandes min lilla digitalkamera i midjehöjd med ena handen. I den andra handen höll jag en shoppingkasse. Emellanåt tryckte jag på avtryckaren skjutandes från höften. Betedde mig som en hemlig agent.

Det sättet att fotografera är inte att rekommendera. Folk lägger märke till en direkt när man bär sig underligt åt. Jag fick en del långa blickar och inte blev bilderna särskilt bra heller när jag tryckte på måfå.

Det var nära att en äggkopp fick följa med mig hem. Den var i form av en anka som höll själva äggkoppen. Den stod i reahörnet i ett stånd och kostade bara 1 euro. Men jag försöker låta bli att dra hem fler dammsamlare till min överfyllda lägenhet, så ankan fick inte följa med den här gången.


Det var de gamla kamerorna jag ville ha en bild på.








Här var det porslinet som var objektet.

Inga kommentarer: