Sidor

söndag 31 januari 2010

Tvättmaskinsproblem

Det låg ett kuvert i min brevlåda nu i eftermiddags. Jag är nämligen en sån optimist att jag kollar min brevlåda även på söndagar ibland. :-) Mitt namn var skrivet för hand på kuvertet, ingen adress och inget frimärke. Hjärtat for upp i halsgropen, för det betydde förmodligen att det var från någon granne och jag var rädd att det var klagomål av något slag.

Men det stod (på ett ungefär, på franska): "Madame, jag vill bara berätta att er tvättmaskin låter väldigt mycket, förmodligen under centrifugeringen. Det hörs ända upp till andra våningen i huset. Jag ville säga det så att ni kan åtgärda det innan det blir värre." Undertecknat av en av grannarna i huset, vars lägenhet ligger rakt ovanför tvättstugan, fast på andra våningen. Alltså tre våningar ovanför tvättstugan.


I källaren i mitt hus finns det ett gemensamt tvättmaskinsutrymme, men varje boende har sin egen tvättmaskin. Utmed väggarna i detta urymme finns det med jämna mellanrum en uppsättning vattenkran, eluttag och "avloppsrör", dvs ett sådant där rör som man stoppar tvättmaskinens avlopps-slang i. Varje uppsättning är markerat med lägenhetsnummer och var och en betalar sin egen vatten- och elförbrukning.


Jag sprang ner i källaren direkt när jag hade läst brevet, eftersom jag hade en omgång tvätt i. Den centrifugerade just då - och den lät faktiskt förfärligt. Maskinen är nio år gammal så det lönar sig väl knappt att försöka reparera. Någon som vet hur lång tid det brukar ta innan maskinen bryter samman totalt när den väl har börjat väsnas så starkt?


Jag minns förresten från min uppväxt att vår tvättmaskin lät och skakade så väldigt att min mamma fick lurpassa på den och gå in i badrummet och hålla fast den när den centrifugerade.


Och vad gör man med den gamla maskinen när man köper en ny? Brukar tvättmaskinsförsäljaren ta med den gamla när de kommer för att installera den nya? Har ingen lust att baxa in en gammal tvättmaskin i bilen och ta den till recycling center själv.

1 kommentar:

Efwa - Medea sa...

Verkar jobbigt att det börjat väsnas. Antagligen är det kullagren som är utslitna. Du kan ju fråga när du köper en ny om de kan ta med den gamla. Eller så ställer du ut den på gatan. =) Så gör vi här i Provence men det kanske inte funkar överallt.

Du frågade om att flyga med stickor i handbagaget. Egentligen är det ju inte flygbolagen utan säkerhetskontrollen på flygplatsen som avgör och jag har aldrig haft något problem med trä eller plaststickor och jag har flugit från Landvetter i Göteborg, Amsterdam, Bangkok, Phuket, München, Neapel, Marseille, Nice, London Stanstead, London Heathrow, Skavsta och Gbg City.
Ta bara inte metallstickor så går det säkert bra. I början hade jag med mig ett vadderat kuvert med min adress på om de inte skulle tillåta mig att ta med dem för då kunde jag posta stickorna hem till mig själv för att inte bli av med dem. MEN som sagt, det har alltid gått bra.
Kul att hitta en ny blogg förresten!! Ska kolla runt lite nu.