Sidor

torsdag 13 december 2007

Lussekatter

Att dra igång en blogg i december var kanske inte så smart. Julfester och andra aktiviteter avlöser varandra och jag är helt slut på kvällarna. Igår kväll bakade jag i alla fall lussekatter. Hemlandets traditioner måste ju i viss mån upprätthållas :-). Det skulle ha gått SÅ mycket snabbare och lättare om jag hade läst rätt i receptet från början. Jag anser att jag kan baka men gör det inte så ofta att det sitter i ryggmärgen direkt. Visst reagerade jag över att det bara skulle vara en halv deciliter mjölk. Tittade till och med en extra gång, men det stod ju så: 0,5 dl mjölk.

Degen blev förstås en enda klump och jag fick börja om från början igen. Gick in på Internet och letade fram ett annat recept, ett där det skulle vara 5 dl mjölk. Det lät ju bättre så det tog jag och degen blev precis som en vetebrödsdeg ska vara. Sen läste jag igenom det första receptet igen och insåg att jag hade läst fel. Det stod 0,5 l ­ inte dl. Det blev en dyr felläsning med tanke på hur dyrt saffran är.

Att hitta motsvarigheter till vissa svenska ingredienser kan vara ett problem när man flyttar utomlands. Kesella t.ex. som gör att saffransbrödet inte blir så torrt. Jag kollade en gång upp på Arlas hemsida vad Kesella egentligen är. Det är kvarg, en slags färskost och det kan man få tag på här utan problem. Så lussekatterna blev saftiga och goda när de väl blev färdiga.

3 kommentarer:

Susanne sa...

Hej!
Jag är utlandssvensk i Michigan och har precis det här problemet! Tack för din bloggpost!


-Susanne

Anonym sa...

jag har samma problem! läste på internet att ricotta kan funka. vad tror ni om det?

Svea sa...

Susanne: Kul att jag kunde hjälpa dig. Hoppas att saffransbrödet blev bra.
Anonym: Det har jag aldrig testat men det kanske går.