Sidor

måndag 17 december 2007

Julparad

Det var Christmas parade i stan igår. Jag tänkte se den och ta lite kort så jag ställde mig utmed kortegevägen och väntade. Men paraden var försenad och efter 20 minuters väntan i snålblåsten var jag genomfrusen och gav upp. Länkar till bilderna i tidningen Worts nätupplaga istället: www.wort.lu/gallerien/xmasparade/index.html .

Luxemburgarna själva ger inte upp för en sån simpel sak som väder och vind. I Sverige kan ett utomhusarrangemang hälsa hem om det regnar samma dag som det går av stapeln, men luxemburgarna ställer troget upp i ur och skur. Det är ett regnigt land och de skulle få sitta inne för jämnan om de skulle vänta på uppehållsväder.

Och när det gäller den kyla som råder just nu, så kan man alltid värma sig på julmarknaden på Place d’Armes, torget mitt i centrum, med Glühwein eller Gromperekichelcher (friterade rårakor).

Inga kommentarer: