Sidor

måndag 4 juli 2011

Kriget mot myrorna

Aldrig tidigare har jag haft problem med myror på balkongen, men i år dök de plötsligt upp i massor. Jag misstänker att det var en citronmynta som jag köpte. Antingen att de så att säga ingick i köpet eller att doften lockade till sig dem.

Jag började lite vänligt med att strö ut kanel för det gillar de tydligen inte. De tog omvägar runt kanelen och en del började gneta upp för väggen mot grannens balkong. Haha! Det kan den slyngeln gott ha för att han spelar musik på hög volym både bittida och sent, tänkte jag.

Men försvann gjorde de inte och kanelen blåste så småningom bort. Giftiga saker drar jag mig för att använda, både med tanke på t.ex. fåglar som kan få i sig det av misstag och med tanke på de kryddor jag odlar. Vill ju inte förgifta mig själv.

Igår testade jag vinäger. Vatten och vinäger på en bit hushållspapper som jag torkade med just i deras högkvarter. Och det tycks funka! Två vilsna myror irrade omkring på balkongen i morse men resten såg jag inte till.

De gillar inte doften av vinäger men det är också så att man förstör deras doftspår när man torkar plattorna där de håller till. De gör upp stigar med hjälp av doftspår så att de ska hitta fram och tillbaka. Om man förstör doftspåret så blir det jobbigt för de små rackarna. Tänker fortsätta att torka balkongen så att de inte kan etablera nya stigar.

Håll tummarna för att jag vinner kriget mot myrorna. Har du några oönskade djur i trädgården eller balkongen?

Inga kommentarer: