Sidor

tisdag 18 augusti 2009

Färgblind tomat

Jag har två tomatplantor på balkongen. En med vanliga röda körsbärstomater och en som enligt växtetiketten skulle ge gula körsbärstomater. Se själv:

Cerise Mirabelle Gold Nugget skulle det bli.

Men det vet plantan inte om, så den producerar röda tomater istället.



Växtetiketten hade väl hamnat i fel kruka när jag köpte den. Men smaken är det inget fel på i alla fall.

Fast jag tror att den plantan har drabbats av mjöldagg. Bladen ser för hemska ut. Den andra plantan har klarat sig bättre och jag tyckte inte att det var så konstigt att det var den som skulle få gula tomater som drabbades. Det borde ju vara en nyare sort och kanske inte har härdats mot växtsjukdomar. Men som sagt, det blir röda tomater på båda två.

1 kommentar:

Marias Kakburk sa...

Jag har aldrig testat att skippa kokosen, men om du tar i lite mer corn flakes borde det inte vara något problem:)

Jag har aldrig tänkt på om det finns saltat el osaltat, jag har bara tagit burken som står vid bakhyllan i affären:)