Sidor

söndag 3 maj 2015

Stenarna skola ropa av Ruth Rendell

Med viss bestörtning läser jag att författarinnan Ruth Rendell har avlidit. Hon har skrivit en av mina favoritböcker: Stenarna skola ropa. Faktum är att jag för ett tag sedan hittade en gammal anteckningsbok där jag skrivit några bokrecensioner genom åren. Den första redan på 80-talet, den sista daterad 1996.

Jag hade tänkt väcka liv i bloggen genom att publicera de där recensionerna, en i taget, och jag hade tänkt börja just med Stenarna skola ropa. Så det gör jag nu. Recensionen är inte lång och jag har modifierat den en aning, för den avslöjade lite för mycket om handlingen från början. Nu vill jag läsa om boken.





Stenarna skola ropa av Ruth Rendell
Eunice Parchman har en hemlighet – hon är analfabet. Hon har alltid levt ganska isolerat och tagit hand om först sin sjuka mor, och efter dennes död, sin far. Sin far tar hon förresten livet av en dag när hans tjatighet blir för mycket.

Eunice tar så småningom plats som hembiträde hos familjen Coverdale. Coverdales är mycket intresserade av konst, litteratur och musik. Det uppstår missförstånd pga Eunices bristande läsförmåga och hon blir allt desperatare i sina försök att dölja det. Hon får en vän i den galna, fanatiskt religiösa Joan och tillsammans blir de ytterst farliga för omgivningen.

En av de bästa böcker jag har läst!!! Det är intressant att följa Eunices tankegångar och även smärtsamt att läsa hur hon missförstår familjens vänlighet och istället tror att de gör narr av henne.

Finns på bl.a. Bokus och  Adlibris.

Antal sidor:  292
Originaltitel: A judgement in stone
Först utgiven på svenska: 1982

Inga kommentarer: